تحلیل و محاسبه دمای بتن حجیم

گرما زایی ناشی از واکنش های مواد سیمانی در سازه های بتن حجیم منجر به افزایش دما شده و در صورت گیرداری سازه ممکن است باعث بروز ترک در این سازه ها شود.

از آنجا که ضریب هدایت حرارتی بتن نسبتا کم است، حرارت هیدراسیون ایجاد شده در سازه های حجیم بتنی به کندی آزاد خواهد شد مگر آنکه روشهایی نظیر پس سرمایش پیش بینی شده باشد. به عنوان مثال یک دیوار بتنی به ضخامت 15 سانتی متر بعد از نیم ساعت به تعادل حرارتی با محیط خواهد رسید در حالیکه این زمان برای یک دیوار 5/1 متری، 15متری و 150 متری به ترتیب 1هفته، 2سال و 200 سال خواهد بود. به طور کلی زمان لازم برای تعادل حرارتی، نسبت مستقیم با مربع کوچکترین بعد سازه دارد.

در کشور ما با توجه به تعداد زیاد پروژه های بتنی حجیم در حال اجرا و یا در حال مطالعه مثل سدها، نیروگاهها، جداره های ضخیم بتنی تونل ها، پرداختن به موضوع بتن حجیم و روش های کنترل مسائل حرارتی حایز اهمیت فراوان می باشد.

در این مقاله ضمن تبیین پارامترهای تاثیر گذار روی مسائل حرارتی سازه های بتنی حجیم، روش های تحلیل و محاسبه دمای بتن حجیم تشریح شده است و توصیه هایی جهت کاهش عواقب تولید گرمای بتن ارائه شده است.

  تاریخ ثبت : 1 مرداد 1396
 ضیاءالدین ایدی - رئیس گروه تحقیقات
 1248